måndag 22 december 2014

Havet under oss av Jonas Larsson


Sidor: 213 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från författaren, tack så mycket! 
"Den svarta kolonnen reste sig mot stentaket på den lilla ön. För bara någon minut sedan hade det funnits en hissdörr. Gustav stapplade bakåt och stirrade på pelaren. I minnet låg sjukhuskorridoren med sin stickande lukt av rengöringssprit. Nu fanns bara den unkna vinden som slet i hans läkarrock. 
Han sjönk ner på stengolvet och lutade ryggen mot pelaren. Framför honom sträckte sig ett oändligt hav utan horisont - mörkt och kvävande. Ingen himmel, bara ett stentak där svartgröna pölar av fukt gled fram mellan sprickorna. Ett underligt ljus sipprade upp från havsbotten och skapade sköldpaddsliknande spökmönster mot oändliga rader av pelare. Inte en människa så långt ögat kunde nå. Inte heller någon väg ut. Nu väntade bara en kamp mellan hunger och galenskap.
Ännu hade han inte sett det uråldriga skeppet, som bröt vattnets ljus på sin väg över havet."
Ett hav som finns under marken vi går på? Det låter väl som en spännande grund för en bok?

Det är det också! Jag gillar den här berättelsen väldigt mycket. Det är nog den första boken med pirater som jag läser, men efter det här så kan det gärna bli fler.
Gustav, huvudpersonen, jobbar på ett sjukhus när han börjar upptäcka att saker försvinner därifrån. Han ser underliga figurer smyga runt i korridorerna, och det mest förvånande med dem är att de bara verkar ha fyra fingrar. Till slut hamnar han under sjukhuset, och upptäcker ett stort, mörkt hav.

Därifrån blir han upptagen av ett piratskepp på flykt och på jakt efter något. Och Gustavs liv förändras helt och han blir indragen i äventyr han aldrig hade kunnat drömma om tidigare.
Det är spännande och lättläst, sidorna bara flyger fram och jag har aldrig tråkigt. Det är en fascinerande tanke på en helt annan värld under oss, en där solen aldrig skiner och livet ser så annorlunda ut.

Eftersom jag aldrig hade läst om pirater i någon form förut så var jag lite skeptisk på om det här skulle passa mig, men jag är glad att jag gav den en chans. Det var riktigt bra och jag hoppas det kommer fler böcker av Jonas Larsson.

6 kommentarer: