tisdag 13 maj 2014

Introvert: den tysta revolutionen av Linus Jonkman


Sidor: 243 (Inbunden)

"Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen? 
I vår tid verkar "utåtriktad och flexibel" vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden, social kompetens värderas högre än yrkeskompetens och den som skriker högst får oftast som den vill. Det är en tid där inåtriktad, eftertänksamma och stillsamma karaktärsdrag har klassats som mentala sjukdomstillstånd. En tid där introverta personlighetsdrag ofta tolkas som blyghet, arrogans och asocialt beteende. Inget kunde vara mer fel. I en värld där allt går fortare och fortare och där bruset blir starkare för varje dag kan det rentav vara en fördel att vara introvert, och de som fått den gåvan kan skatta sig lyckliga."
Vad ska jag säga om den här boken? Den gjorde mig så glad. För att den visade att alla underliga grejer jag har för mig inte är så underliga, att jag inte är ensam om dem. Det var som att ha en hög med stenar sakta föll ner från axlarna för varje sida jag vände, så lättad kände jag mig.

Varje uppslag var fullt med meningar som jag hade kunnat stryka under för att jag kände igen mig i dem. Gång på gång satt jag och log igenkännande åt små historier från sitt eget liv eller andras han berättar om. Hur man hatar telefoner, eller gömmer sig i badrummet en stund för att hämta andan när det blir lite mycket runtomkring ibland, som några få exempel.

Eller som att introvert inte är samma sak som att ogilla människor. För det känns som att det kopplas ihop alldeles för ofta. Jag trivs jättebra på min praktik i en bokaffär, nu har jag börjat stå i kassan också och det har gjort det ännu roligare. Jag tycker helt uppriktigt om att möta nya människor där varje dag! Men när jag är klar, då behöver jag ladda batterierna igen. Då behöver jag mina djur och en bok och få vara för mig själv. Och den här boken visade mig mer att det faktiskt är helt okej.

Jag skulle säga att de flesta kan få ut något av att läsa den här boken. Den är väldigt lättläst trots att det är en faktabok och det är riktigt intressant att få läsa mer om de olika sätten som introverta och extroverta har att tänka och agera. Sist ut finns det ett test man kan göra, för att se ungefär vart man ligger. Jag fick det mest introverta svaret som fanns, och jag är inte ett dugg förvånad!

8 kommentarer:

  1. Det låter definitivt som en bok för mig. Jag brukar också "pausa" på toaletten. ��

    SvaraRadera
  2. Varit sugen på att läsa boken bra länge... Jag ser mig själv som en slags blandning (som är väl det mest vanliga), men de flesta ser nog mig som väldigt utåtriktad. Men utan att små pauser på toaletten, att försvinna en stund i min telefon (för att undvika andra) men samtidigt hatar att få sms... Tror boken är givande för vem som helst i alla fall :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skulle tro att de flesta kan få ut något av att läsa den! :) Antingen om man känner igen sig, eller kanske förstår mer hur någon i ens omgivning funkar och tänker :p.

      Radera
  3. Kanske skulle läsa denna bok, för det låter som det stämmer bra på mig med. Det känns ju ibland som man är konstig när man tycker det är skönt att vara hemma i lugn och ro och inte flänga runt hela sin lediga tid på alla möjliga aktiviteter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! :) Jag tyckte den var väldigt lättläst trots att det är en faktabok, så det är ingen tung läsning. Och det blev verkligen en lättnad att få känna att det faktiskt är okej att trivas med lugna hemmastunder istället för att alltid vara igång.

      Radera
  4. Helt fantastisk bok, som just nu vandrar runt i min bekantskapskrets. Mitt exemplar är en pocket och jag hoppas på riktigt att den blir så välläst att den kommer tillbaka i lösbladssystem! Att läsa den var som att komma hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att komma hem ja, så kändes det verkligen!

      Radera