fredag 14 mars 2014

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs


Originaltitel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
Sidor: 384 (kartonnage) 
"En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom. 
Skrönorna om barnen med de märkliga förmågorna är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med de sepiatonade fotografierna är såklart bara ett av alla farfars påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.
Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framför allt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv."
På adlibris sida om den här boken står det "en nervkittlande skräcksaga", och det skulle jag väl kanske inte riktigt hålla med om.

Nu ska ni inte tro att jag inte gillade boken. För det gör jag! Jag tycker faktiskt väldigt mycket om den och vill gärna läsa fortsättningen. Men skräcksaga...njae. Nu är jag inte i rätt målgrupp egentligen, åldersgruppen står som 12-15 år, men jag kan med säkerhet säga att jag inte hade upplevt den som skräck även om jag var i den åldern.

Fotografierna är lite läskiga. Men ju längre in i berättelsen man kommer så försvinner det läskiga också från dem tycker jag. Och som sagt, det är egentligen inget dåligt, för både berättelsen och fotografierna är bra ändå! Jag älskar konceptet att hjälpa en historia med gamla bilder.

Det är hur som helst en spännande berättelse och jag dras snabbt in i den. Vissa stunder kan jag nästan känna att jag är med på ön.
Egentligen ville jag att den skulle räcka längre eftersom jag inte har tvåan att hoppa på direkt men till slut var jag ju tvungen att läsa ut den!

4 kommentarer:

  1. Denna köpte jag på bokrean, så det dröjer väl ett tag innan jag läser den, men sugen är jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att se vad du tycker när du kommer till den! :)

      Radera
  2. Håller med om att det mer är fantastik än skräck. Men himla bra sådan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt bra är den helt klart! :)

      Radera