måndag 1 juli 2013

En dag till skänks av Anna Gavalda


Originaltitel: L'Echappée belle
Sidor: 152

"Tre syskon rymmer från ett tråkigt bröllop och söker upp sin yngste bror som arbetar som guide vid ett lantligt slott. Utflykten blir till ett sista skimrande ögonblick av lycka, den sista gången som de tillsammans verkligen får vara ansvarslösa och fria som barn. Denna dag kommer oväntat, som en gåva. De vet att vardagen och allvaret väntar, och att livet aldrig mer kan bli som när de var barn, men just i nuet låter ingenting förstöra lyckan. Ett melankoliskt slutackord förhöjer allvaret i denna moderna, charmiga och roliga kortroman."
Ändå sedan jag såg filmen Tillsammans är man mindre ensam har jag velat läsa något av Gavalda. För det var en så finstämd film, så jag blev nyfiken på hur hennes böcker kunde vara då.
Och En dag till skänks är lika fin den. Det är ett vackert flyt och språk i boken som gör att det blir en riktigt härlig läsupplevelse trots att den egentligen inte handlar om något spännande.

Och det är ett bra betyg tycker jag, att kunna ta en dag med några syskon och göra det till något vackert att läsa om. Jag ler, skrattar till ibland, fäller någon tår ibland. Det är en snabbläst bok som verkligen berörde mig.

Ett favoritstycke är när en syster och bror sitter och pratar, han berättar att han är trött på allt och systern blir förvånad;

"- Hallå! Simon! Vad är det du håller på med egentligen? Du får faktiskt inte säga såna där saker. Du är faktiskt familjens hjälte, ska jag be att få påminna om! 
- Det är just det...Hjälten är trött."

Det var bara ett av många stycken jag fastnade för. Så vill ni läsa en kort, fin berättelse, är det här en perfekt bok.

4 kommentarer:

  1. Jag läste "Tillsammans är man mindre ensam" när den kom ut. Den var speciell men ändå läsvärd. Jag kanske borde läsa denna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog läsa den någon gång trots att jag redan sett filmen :)

      Radera
  2. Tjenare!
    Jag har läst igenom dina inlägg ner till hit och tänkte att jag måste kommentra;
    Jag ser att du har börjat läsa mycket igen. Har läs-suget kommit tillbaka eller det är bara så att du inte haft mycket att göra och därför kan du sluka bok efter bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både och! Jag mår bättre än jag gjort på ett tag så lässuget har kommit tillbaka, och jag har spenderat några sommardagar i ena systerns stuga, där finns inget nät och ingen tv så det blev mycket läst :)

      Radera