tisdag 2 juli 2013

Det magiska huset av James Herbert


Originaltitel: The Magic House
Sidor: 335

"Mitt i skogen ligger det ett gammalt hus, fullt med vinklar och vrår. Charmigt, underligt...
Mick och Midge tycker sig äntligen ha hittat sitt drömhus dit de kan fly från Londons storstadsstress för att leva naturen. Och allt är verkligen underbart; deras inspiration i arbetet växer, kärlekslivet når oanade höjder och runt omkring dem står den stora skogen med sällsynt frodiga växter och besynnerligt orädda djur. 
Men långsamt, nästan omärkligt börjar sprickorna uppenbara sig i idyllen. Varför är vinden full av sovande fladdermöss?  Vem är den tigande gestalten i skogsbrynet? Vad vill egentligen den gåtfulla sekt vars dystra högkvarter ligger djupt inne i skogen? Varför drabbas husets besökare av plötsliga, skräckinjagande syner? 
Steg för steg förvandlad drömmen till mardröm, steg för steg för Mick och Midge mot mysteriets kärna och den ödesstund då deras frågor skall bli besvarade och då ljusets och mörkrets krafter skall korsas i en gastkramande final."
Så, den här boken köpte jag med mitt presentkort på förra praktiken, mest för att det på baksidan står "Englands svar på Stephen King", hur kan man motstå det då?

Och visst kan man hitta likheter i deras sätt att skriva, och man blir lite imponerad av hur deras tankevärld kan få ihop så läskiga saker! Men lika bra som King blir det inte.

Med det sagt, så är det inte alls en dålig bok! Jag satt ändå på helspänn ganska stor del av boken, just för att det är en sådan berättelse där det smyger sig på en, det där läskiga. Man vet att något är lite fel, men det är inte förrän det hoppar fram och skriker bu som man förstår vad det är.

En sak som han och King har gemensamt, i alla fall i den här boken, är att slutet kändes lite, lite överdrivet. Det blev kanske lite för mycket på en gång. Men eftersom resten av boken var så pass bra så gör det inte så mycket.

Jag kommer nog hålla utkik efter fler böcker av Herbert när jag letar runt på andrahandsbutiker. Det vore kul att få läsa lite mer av honom!

2 kommentarer:

  1. Vilken charmig framsida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättefin! Det blev tyvärr en dålig bild, jag fotade i natt när jag var trött :P.

      Radera