fredag 7 december 2012

Veckans bokbloggsjerka!


Det är äntligen fredag och dags för veckans jerka inne hos Annika! Jag har sett fram emot att få skriva det här inlägget och känna att helgen är här. Nog för att jag är arbetslös men att jaga en praktikplats när jag lite problem med ångest tar galet mycket energi ur mig och jag behöver den här helgen känner jag.
Veckans fråga är;

Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Åh det finns inte bara någon bok. Det finns två serier! Först och främst,Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. En "liten" serie på 47 böcker som jag har läst minst 3 gånger.
Det kanske låter lite galet att läsa om en sådan serie. Men jag älskar att få dyka ner i berättelsen om den släkten! Det finns så många karaktärer där som jag verkligen gillar och känner med, och ungefär lika många som jag inte tycker om eftersom de är riktigt onda.
Det finns alltid ställen jag snyftar lite på och ställen jag ler på. För mig är den serien en speciell sorts magi, och jag är ganska säker på att den kommer läsas fler gånger under livet. 


Den andra serien jag läst, och garanterat kommer läsa, flera gånger är böckerna om Narnia av C.S Lewis. Jag har en stor bok som innehåller alla böcker och den har jag nog läst två gånger. Fast första gången jag läste om Narnia var det i enskilda böcker som har tillhört mina äldre syskon.
Varför? Ja det är den där speciella magin igen som drar mig tillbaka. Jag får hoppa in i en värld som är magisk och som berör mig. Och jag kanske är lite extra hoppfull varje gång jag öppnar en ny garderob efter att jag har läst de här böckerna. 


Man skulle kunna tänka sig att jag då också läst Harry Potter flera gånger. Men jag har faktiskt inte läst om hela den serien någon gång. Jag kanske har läst de första tre böckerna två gånger. Men det känns också som en serie jag kommer återkomma till. Tydligen är det serier som gäller på den här frågan :).

36 kommentarer:

  1. Sagan om isfolket har jag nu på kort tid läst så mycket om och förstått att väldigt många har läst och tyckt om så jag tror att jag har missat något (jag har aldrig läst den). Tänker därför köpa de första fem i serien och testläsa i jul. Bör jag ha en skål med ostbågar bredvid också?
    Narnia-böckerna är gamla favoriter för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också gillar den :). Jag har svårt att lägga undan böckerna när jag väl börjat så något att äta på kan vara bra att ha i närheten :)

      Radera
  2. Sagan om Isfolket har även jag hört mycket om från bokbloggargänget, verkar som om jag har missat något? Men ger man sig in i den serie verkar det ta ett tag innan man ser slutet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det kan ta lite tid, men det är ganska lättlästa böcker tycker jag, så har man lästid och fastnar i dom så borde det inte ta alltför länge :)

      Radera
  3. Narnia läste jag flera gånger som barn. Jag har funderingar på att läsa om dem nu som vuxen och har faktiskt köpt den första boken för att göra just det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den lika mycket nu:)

      Radera
  4. Har faktiskt aldrig läst Isfolket, Narnia däremot ... även om det mycket är den tecknade filmen för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tecknade filmen har jag nog faktiskt inte sett ordentligt

      Radera
  5. Yay! Sagan om Isfolket! Jag har också läst om hela serien typ 3 ggr. De första 10 böckerna har jag nog läst om dubbelt så mycket :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så glad när det dyker upp fler som läst och gillat den så mycket! :D

      Radera
  6. Narnia är verkligen en favorit hos mig med. Jag har Min morbror trollkarlen på ljudbok och kan lyssna på den flera gånger om :) Verkligen mysig läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en lätt serie att återkomma till :)

      Radera
  7. Har aldrig läst "Narnia" inte heller sett filmerna faktiskt. "Sagan om Isfolket" funderar jag allvarligt på att läsa, alla jag känner som läst den säger att den är så himla bra. Vi får se...det kanske blir av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också gillar den om du bestämmer dig för att läsa den! :)

      Radera
  8. Den där serien om Isfolket är det nog dags att börja fundera på att läsa nu. Jag vet att min kompis var tokig i den serien på 80-talet, men jag brydde mig aldrig om den. Big mistake, har jag förstått nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du också gillar den om du testar att läsa den :). Den är verkligen magi för mig :)

      Radera
  9. Svar
    1. Det vore ju inte helt fel att hitta en väg in dit i sin garderob :)

      Radera
  10. Narnia har jag läst för första gången i år och jag tror att jag kommer att läsa om den fler gånger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den så mycket! :)

      Radera
  11. Jag har läst Potter och Narnia 3-4 ggr, både på svenska och engelska, och just nu ser jag fram mot när mina ungar blir stora nog att uppskatta dem i högläsningsform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan tänka mig att det kommer vara mysigt att läsa dem högt för sina barn :)

      Radera
  12. Isfolket har jag ju också läst minst tre gånger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det ändå är en del som läst den flera gånger! :)

      Radera
  13. "En liten serie på 47 böcker som jag läst tre gånger"
    Gosh, jag är imponerad. Kanske borde titta lite närmare själv på den serien.Men att samtidigt ha 46 kvar att läsa efter den första känns liksom lite tungt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att den är ganska lättläst! :)

      Radera
  14. Har aldrig läst de bokserier du skriver om, men känner till dem. I barndomen läste jag Kulla-Gulla-serien ett par gånger, men annars blir det inte mycket bokserier för mig. Om inte deckare räknas förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulla-Gulla har jag faktiskt inte läst

      Radera
  15. Jag har inte läst sagan om Isfolket mer än en gång, men det är lustigt hur den serien tycks dyka upp överallt nu. Hur funkar sånt där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt plötsligt dyker den verkligen upp lite här och där! Innan hörde jag aldrig om folk som har läst den, det är lite udda :)

      Radera
  16. Wow, helt otroligt att läsa om en sådan "liten" serie. Snacka om att det är ett gott betyg till serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag är en aning förälskad i den :)

      Radera
  17. Jag har faktiskt inte läst böckerna om Narnia... Önskar att jag läste dem när jag var yngre, även om jag ger dem en chans nu blir det nog inte riktigt samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte riktigt hur gammal jag var när jag hittade mina syskons böcker om Narnia. Kanske runt 13-14.

      Radera
  18. Så mycket julinspiration jag fick. Läsa igenom alla Narniaböckerna till jul skulle ju vara perfekt. Men jag kan hålla med om att det kanske inte blir samma sak längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske vore något att göra under jul! :)

      Radera