måndag 6 augusti 2012

I själ och hjärta av Maeve Binchy

                                     Originaltitel: Heart and soul.   Sidor: 426
"Nunnorna i ledningen för S:t Brigid's Hospital i Dublin ger läkaren Clara Casey den otacksamma uppgiften att bygga upp en hjärtklinik från grunden utan någon egentlig finansiering att tala om. Mot alla odds tackar Clara ja till jobbet, trots att han redan har mer än fullt upp med egna problem - hon ligger i skilsmässa med sin man och har två struliga tonårsdöttrar som förpestar hennes tillvaro. Men med sin sedvanliga målmedvetenhet och omtanke om både patienter och personal lyckas hon få kliniken på fötter och resultatet blir en hjärtklinik som inte liknar någon annan."
Den här boken fick jag i julklapp i min pappa och styvmamma, så den har fått vänta ett tag på att bli läst. Men nu är det gjort! Och det var en riktig mysig bok.

Som läsare får man lära känna patienter och personal på hjärtkliniken, man får följa deras problem och strävan efter ett lyckligt liv. Det fanns stunder då jag hade nära till tårar och stunder då jag fnissade lite för mig själv. De flesta personerna är riktigt trevliga och man fastnar för deras livshistorier, men det finns en som jag bara ville ta tag i och skaka om riktigt hårt för att hon skulle vakna upp och förstå något. Om någon har läst boken förstår ni kanske vem jag tänker på!

Det här är en varm berättelse, om att ta hand om varandra, om att uppskatta varandra och ta vara på livet.

2 kommentarer: