måndag 23 april 2012

Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry



"Långt ute i den ensliga öknen har en pilot nödlandat med sitt plan. I gryningen hör han en liten röst: "Rita ett lamm åt mig är du snäll". Det är Lille prinsen. Piloten begriper inte ett dugg av vad som händer. Men han förstår att han gör bäst i att lyda. Han tar fram papper och penna och börjar rita...   
 Så börjar historien om Lille prinsen, en av de stora barnböckerna vars budskap träffar rakt i hjärtat. Alltsedan den först gavs ut 1946 har den älskats över hela världen. Författaren själv omkom i en flygolycka 1944 och fick aldrig uppleva framgångarna. Men hans lille prins är ständigt lika levande."
Jag köpte Lille prinsen på bokrean i år. Lite underlig köp kanske man kan tycka, en barnbok mitt i allt. Men jag har sett så många bilder och citat från den här boken när jag kikat runt på boksidor och det är så många som verkar älska den. Alltså var det omöjligt att låta bli den när jag såg den bland alla reaböcker.

Det här är en väldigt fin bok om en liten prins som tar hand om sin planet och tycker om att se på solnedgångar. På adlibris står det att den är för barn mellan 6-9 år, men jag som är över 20 uppskattade den ändå väldigt mycket. Det är otroligt härliga bilder i den som gör den mer levande och berättelsen får en att tänka över vad som är viktigt i livet.

Ett litet citat från boken, när Lille prinsen träffat en räv som berättar en viktig hemlighet för honom;
"Nu ska du få höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen."

2 kommentarer:

  1. Min ena son fick denna bok när han var några år, av min moster som öser böcker över barnen då hon äger och arbetar i en bokhandel. Toppen!!! Det har inte blivit att vi läst den förrän nu, eller försökt. En dag satt sonen på 9 år framför tv:n och kollade på något vilket visade sig vara en tecknad variant av Lille prinsen. Han gillade det. Bra tänkte mamman, vi plockar fram boken och läser den nu då. Men det var svårt, många svåra ord, krångliga meningar osv. vi fick lägga ner den. Jag har själv inte läst hela men det kanske är så att det är en sagobok för äldre barn, alltså vuxna, även om adlibris säger 6-9 år. Vad tror du, som läst?

    SvaraRadera
  2. Jag har velat läsa Lille prinsen ett tag nu, men lyckades inte få tag på den på årets bokrea så det får vänta till nästa. Blev helt klart peppad till att läsa den mer nu! :)

    SvaraRadera