torsdag 17 november 2011

Tretton skäl varför

"Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

När Clay Jensen får ett paket med tretton kassettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hanna Baker. Hanna som är död, som tagit livet av sig. Hennes hemligheter ska begravas med henne, resonerar han. Men när Hannas röst sedan berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna.

Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hanna innan hon dog och han fortsätter att lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid."





Hm, ja det var väl kanske inte tänkt att den skulle ta slut riktigt så här snabbt. Men jag kunde inte sluta läsa den i natt. Helt plötsligt var klockan lite över två och boken slut, så där som det blir ibland ni vet?
Jag gillade Tretton skäl varför. Det var kanske inte den mest spännande eller gripande boken jag läst, men ändå fångade den mig.

I boken får man följa Clay på rundvandringen i staden samtidigt som han lyssnar på Hannahs band där hon berättar varför hon tog livet av sig. Hannahs röst är skriven med kursiv stil och Clays är skriven med vanlig. Det är inte uppbyggt så att Hannah har egna kapitel och Clay egna utan deras tankar blandas på sidorna. I början var det lite svårt att hänga med när det bytte men efter ett tag gick det lättare och flöt på riktigt bra.

Enligt mig, en bra bok :).

Så är frågan igen, vad ska jag läsa nu då...?

6 kommentarer:

  1. Den låter spännade. Tycker att du ska greppa tag i någon av Amanda Hellbergs böcker, exempelvis Döden på en blek häst. En bra svensk roman med skräckinslag. :-)

    SvaraRadera
  2. En bok med skräckinslag gör mig alltid nyfiken så ska kolla vad den handlar om och om den finns på biblioteket :)

    SvaraRadera
  3. sv: har du några såna gamla böcker?:)

    SvaraRadera
  4. sv: undrar var man kan få tag i såna gamla.

    SvaraRadera
  5. Å, den gillade jag med. Det är en bok man inte glömmer!!!

    SvaraRadera
  6. Jag har själv läst den och jag tyckte verkligen om den! Superbra bok!

    SvaraRadera